Über mich

Olga Bolgari

Kurzer Lebenslauf

Olga Bolgari maturierte als Chorleiterin am Musikcollege „St. Neaga“ in ihrer Heimat Moldawien. Anschließend absolvierte sie ihre Studien in Wien an der Universität für Musik und darstellende Kunst  (Gesangspädagogik), an der Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien (Oper und Operette) und an der Universität Wien (Musikwissenschaft).

Schon während ihrer Studienzeit begann sie mit ihrer Auftrittstätigkeit als Sopran-Solistin – u.a. in Argentinien, USA, Mexiko, Lettland, Frankreich, Zypern, Portugal, Ägypten, Italien und natürlich Österreich. Zu ihren solistischen Engagements zählten Opern- und Oratorienpartien sowie Kammermusik-, Orchester- und Liederabende.

Nach einigen Jahren als Mitglied des Ensembles der Bühne Baden nahm sie ihre Unterrichtstätigkeit am Vienna Konservatorium und Jam Music Lab Conservatory auf. Als Spezialistin für ganzheitliche Stimmbildung gestaltet sie Workshops im In- und Ausland mit ihren eigenen Methoden („Drei-Dimensionale Stimmentfaltung“, „Yocanto“ und „Singen von Kopf bis Fuß“), demnächst in Zusammenarbeit mit GLE OÖ. Seit 2018 leitet sie den Kolping Chor Linz, den BuchKirchenChor OÖ und das Musik Institut Wien.

Ausbildung

Gesangspädagogikstudium an der Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien bei Dr. Julia Bauer-Huppmann, Leiterin des Zentrums für Stimmforschung und angewandte Gesangspädagogik, zweites Fach Klavier; Abschluss mit Bachelor of Art (2007)

Olga Bolgari

Zweites Künstlerisches Diplom an der Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien, Studiengang Oper, Abschluss mit Master of Arts; Masterarbeit: Die Gesangsausbildung in Wien des 19. Jahrhunderts (2006). Ebendort abgeschlossen: ein Lehrgang für Klassische Operette (2004)
Auftritte: als Feuer und Nachtigall in „Les Enfant et les Sortilege“ (Das Zauberwort) von Maurice Ravel, Theater Akzent (2005), als Miss Wordsworth in Albert Herring, ebda (2006) und als Königin der Nacht in Mozarts „Zauberflöte“ ebda (2004). Als Arsena in der Operette Der Zigeunerbaron im Theater der Baumgartner Höhe (2004) und neue Musik mit Ensemble Kontrapunkte mit Peter Keuschnig.

Magistra der Philosophie an der Universität Wien in den Fächern Musikwissenschaft (Hauptfach), Slawistik, Romanistik und Theaterwissenschaft. Diplomarbeit: Vokale Doine in Rumänien und Moldawien (2002)

Chorleiterdiplom mit Lehrbefähigung zum Musikunterricht in der allgemeinen Schule und Solfeggio-Unterricht am College der Republik Moldawien „Stefan Neaga“ (1993)

Privatgesangsstunden bei Agnes Hedinger (Jazz), KS Ruthilde Boesch, KS Sona Ghazarian, u.v.m.

Meisterklasse mit KS Ildiko Raimondi im Arnold Schönberg Center Wien (2001), Silvana Bartoli-Bazzoni in Vaduz/Lichtenstein (2002), Dr. Julia Baur-Huppmann in Gutenstein/NÖ (2008-2009), KS Giacomo Aragall in Wien (2013)

Weiterbildungen am Opernstudio der Region Nürnberg/Bayern (Aufführung der Oper Il Barbiere di Seviglia von Rossini, Hauptrolle: Rosina), Gesangspädagogische Symposium an der Musikuniversität Wien (2012-2017)

Wettbewerbspreise: Förderungspreis beim 5. Internationalen Gesangswettbewerb Ferruccio Tagliavini (1999), in Jury: Dame Joan Sutherland und Elena Obraszova; Spezialpreis beim 1. Heinrich Strecker Gesangswettbewerb/Cross Over Competition (2001)

Berufserfahrung

Solistische Auftritte
mit Chor und Orchester in Pariser Salle Pleyel bei Haydns „Die Jahreszeiten“, Sopran-Solo in „Requiem“ von Mozart, Kirche La Madelaine in Paris (2000); mit Philadephia Virtuosi Orchestra in Philadelphia (USA) Händel und Mozart Arien (2001); 5 Auftritte mit Zitherklub Donau-Stadt im Wiener Konzerthaus (2014-2016), Sopran-Solo beim Wiener Schubertbund in der Lichtentaler Kirche (2013), mit Cairo Symphony Orchestra an der Cairo State Opera mit Vier Letzte Lieder von Richard Strauss; mit Orchestra Sinfonica Abruzzeze in L’Aquila/Italien Mozart Arien und Exultate, Jubilate (2001), mit Orquestra Do Norte eine Tournee in Portugal mit „Ein Deutsches Requiem“ von Brahms (2000), und andere Orchester-Solis in Lijepaja/Lettland, Mexico-City, Toluca und Valle De Bravo/Mexico, Istanbul und Bahia Blanca/Argentinien.

Festivals: Magna Grecia, Taranto Italien, Soloabend 2003; Kissinger Theatertage, Wiener Lieder Programm (2001 und 2006), Festival Permanente di Musica Sacra in Rom, Barockwerke für Sopran, Trompete und Orgel (2001), Ost-West-Musikfest, Stift Göttweig (2003), ARTBEAT in Gent/Belgien (2016)

Organisations-Mitarbeit und Vorbereitung der Wettbewerbsteilnehmer bei International Arts Festival and Contest „Viennese Dreams“ und „Artix-Fest“ 2014-2016 und Konferenz und Wettbewerb „Fest Art“ in Palais Augarten (2013); Jury-Mitglied beim Artix-Fest-Wettbewerb in Jaroslawl/Russland (2015)

Eigene Projekte: Chill Out und Elektro-Oper mit Jazz-Saxophonist Ruslan Pashynskyi, Konzerte mit klassischen Jazz-Standarts und verjazzter Klassik in Wien, Wiener Neustadt und Baden. Crossover Projekt mit der Schülerin Aygyul Galeeva (Preisträgerin von THE VOICE Österreich 2015); Aufführungen beim Festival in Gent/Belgien und Voicemania/Wien und in den Konzerten „Von Barock bis Beatbox“.

Leitung der Meisterklasse in Moskau an der Musikschule „Sviatoslav Richter“ (2015), in Kostroma (Russland) an der Philharmonie (2016) und an der Akademie für Musik und Darstellende Kunst in Kishinew, Moldawien (2003-2017).

Workshops mit eigenen Methoden:
Drei-Dimensionale Stimmentfaltung in Kärnten, Pustritz, Zentrum „Im Einklang mit mir“ (2014-2015)
Singen von Kopf bis Fuß in Salzkammergut, Aurach am Hongar, Seminarhaus „Kangaroo Island“ (2014-2016)

Ensemblemitglied bei Neue Oper Wien (2003-2005) und an der Bühne Baden (2009-2011) Mitwirkung in den Operetten: Maske in Blau, Der Zigeunerbaron, Die Dollarprinzessin, Orlow, Wiener Blut, Pariser Leben, Bocaccio, Das Land des Lächelns; bei den Opern „L’Orfeo“, Beggar’s Opera und Hoffmans Erzählungen und in den Musicals: Les Miserables, Annie Get Your Gun und West Side Story.

Chorauftritte mit Arnold-Schönberg-Chor bei den Salzburger Festspielen (1997-1998) mit Claudio Abbado und in New York, Carnegie Hall und Avery Fischer Hall mit Nikolaus Harnoncourt (1997) u.a.

CD-Produktion: „Es verbreite sich Licht“ CHOIS Vol. 2, mit Tino Bogner und Christian Weiss (2012)

Chorleiterin des Chores Akunstarena (2011-2016), seit 2018: Chor „Aufklang“ in Wien und Kirchenchor in Buchkirchen (OÖ)

Lehr- und Forschungstätigkeit:
Seit 2017: JAM MUSIC LAB – Conservatory
2013-2017: Vienna Conservatorium Gesangsdozentin Sologesang Klassik und Musical
2012-2013: Gustav Mahler Konservatorium
2007-2009: Jehuda Halevi – Zentrum für Kunst und Kultur
20014-2018: Forschungen in der Ganzheitlichen Stimmbildung und des Goldenen Schnitts im Gesang

Ольга Болгари

Профессор Венской консерватории, лауреат международных конкурсов, солистка интернациональных оркестров, артистка Баденского городского музыкального театра (Австрия).
Ольга Болгари родилась в Кишинёве (Молдавия). Музыкальное образование получила в Училище им. Шт. Няги и в Академии Музыки. В 1996 году она переехала в Вену и продолжила своё обучение вокалу в Венской Консерватории: окончила отделение оперетты, а затем – мастерат на оперном отделении. В 2002 г. она получила диплом на отделении музыковедения Венского Университета, а в 2007 г. – вокально-педагогический диплом в Венском Университете Музыки.
Начиная с 1997 г. Ольга Болгари ведёт концертную деятельность как солистка оркестров и камерных ансамблей – произведения Моцарта, Малера, Рихарда Штрауса и Иоганна Штрауса, Брамса, Рахманинова, Бриттена и многих других композиторов были исполнены ею в Австрии, Италии, Франции, Португалии, Мексике, Латвии, Аргентине, Кипре, Египте, Германии и США. В частности, в её исполнении (сопрано) прозвучали „Времена года“ Гайдна в Парижском Зале Плейель, 4-я симфония Малера и „Четыре последние песни“ Рихарда Штрауса в Каирской Опере. Певица выступила в ряде оперных партий, воплотив образы Царицы Ночи („Волшебной флейты“ Моцарта), Розины („Севильский цирюльник“ Россини), Огня и Соловья („Волшебное слово“ Равеля).
С 2003 г. она регулярно выступала с ансамблем Новой Венской Оперы, а также во всех опереттах и мюзиклах Городского театра в Бадене под Веной (2009-2011). С 2012 года она работает в Венской консерватории, преподает вокал для на отделениях оперы и мюзикл. Ольга Болгари является основательницей новой методики „Целостного развития голоса“, в которой она успешно соединяет технику итальянского бельканто с результатами новейших исследований в области постановки голоса и дыхания.
За последние годы области творчества Ольги Болгари расширились: она стала руководить хором, проводить мастерклассы по своей методике в разных регионах Австрии, а также в Больцано (Италия), в Дрездене и в Муррхарде (Германия). Способствуя симбиозу классики с джазом и хип-хоп она разработала интересные программы с саксофонистом Русланом Пашинским и с её знаменитой ученицей Айгюль, выигравшей на австрийском конкурсе „Воис“ 2015 года стипендию и приз. Их совместное выступление с Царицей Ночи в версии а капелла и бит-бокс на фестивале „Войсмэния“ в Вене имело большой успех, вследствие которого они выступили на фестивале в Генте, Бельгия.

Olga Bolgari enjoyed studied Opera and Operetta at the Vienna Conservatory, Musicology at University of Vienna and Vocal Education at the University of Music Vienna. She is coming from Moldavia, where she studied Choir Conducting, Singing, Piano and Musicology.

Mrs. Bolgari was awarded a special prize at the „Ferruccio Taglavini“ Competition and received the Mentor´s prize at the „Heinrich Strecker Operetta Competition“.
Since 1997 she has worked internationally as a concert and opera singer. Mrs. Bolgari performed Oratorios, Concert Arias, German (as well as Viennese) Lieder and baroque Programmes with various ensembles in Italy, Argentina, Mexico, USA, France, Portugal, Cyprus, Germany, Latvia and Austria. She was engaged at the „Neue Oper Wien“ and staged the Queen of the Night (Die Zauberflöte), Arsena (The Gypsy Baron), Fire and Nightingale (L’Enfant et les Sortilèges). Olga Bolgari interpreted the Soprano-Solo in Brahms „German Requiem“ touring Portugal, and the Soprano-Solo of Gustav Mahler´s 4. Symphony in Mexico. She sang „Four Last Songs“ by Richard Strauss at Kairo State Opera and performed Mozart’s „Requiem“ and Haydn’s „The Seasons“ in Paris.

During 2009 to 2011 she was an Ensemble member at the Municipal Theatre of Baden. Since 2012-2017 she was lecturing classical and musical stage Students at the Vienna Conservatory and actively developing her holistic voice system. Ar the moment she is chairwoman of „Musik Institut Wien“ (Music Institute of Vienna), leading several choirs in Vienna, Linz and Buchkirchen as well as teaching Singers at JAMLAB Conservatory in Vienna.

 

musik-institut-wien.com

www.jamconservatory.com

 

Modern Vocal technique and Singing Interpretation
with Olga Bolgari , Soprano and Vocal Coach

CONTENTS of the Masterclasses for professional singers or Students:

– Training voice-technique and body-work for singers in all music styles
– Tuition with focus on determined issues: voice projection
– Fine tuning and finding right vibrato
– Supporting: best exercises, based on your own nature
– Dynamics, Arpeggios
– Diction in German, English, French, Italian and Russian
– Musicality, phrasing and Interpretation; Special: Viennese Music
– Final concert with Diploma

 

Content of Voice Workshop for People, who want to develope their voice:

THREE DIMENSIONAL VOICE UNFOLDING

by Olga Bolgari

Like many other things in our life the human voice connects various contrasting factors. There is, for example, warmth and volume but also precision and sharpness.

Another factor is the high and deep register of our voice. Through a homogeneous voice sound we can bring together these two distant areas. So that at its best they sound as if they were on the same level.

The third factor is, for example, breathing out. While singing we keep the posture of breathing in. Otherwise we would lose our supporting and the high position of the voice.

As you all know, we not only sing with our voice lips, but with our whole body. The whole body is our instrument. In order to extend our limits, we have to stretch and strengthen our muscles through special movements during the phonation.

In our body everything is ready for perfect singing, but we are not always aware of it. The functions of our voice go through all the dimensions of our soul and body. Let’s look at one after the other.

In the first dimension we deal with the vertical pillar which means our connections with the earth and the sky. For your voice this means strength through support of your abdominal muscles and brilliance through the use of the resonating cavities of your head.

The first exercise is: watch, what you feel, when pronouncing the fricatives like, ffff, sssss, shshshsh…

What happens with your abdominal muscles?

Can you feel the tension moving downwards?

Through these fricatives we learn how to let our breath flow continuously and evenly, also in long phrases.

The better your supporting technique works, the bigger your voice range will get.

You will also be able to sing with a higher formant because good supporting helps to open the resonating cavities in your head.

Additionally we can achieve more brilliance through special movements. For example, put up your hands, look at the sky and feel what happens behind you nose region.

To extend your vertical pillar towards the earth please crouch down and feel your pelvic floor opening while breathing in. With this exercise we activate the growth of our roots. The interesting moment begins while singing: the roots grow with

every tone. Please try it first with our best friend, the fricatives! Shshshshshs…

ffffff, wwwwww….

With the work on the Second Dimension we open up our inner spaces. This field has reciprocal effects on the confidence in ourselves, in others, in God and in life.

With the next exercises we will open up the areas of the abdomen, the lungs and the ribs, and also the throat. The throat stays open automatically, when we work vigorously with our body.

At the beginning please put your hands below your navel. Just feel what is happening, don’t interfere with your breathing. Observe where you are with your breathing. I hope you can feel that by becoming aware of your breathing, it will begin to change. With this kind of attentiveness you will notice that your breathing is flowing more freely, and is geting calmer and deeper.

Second exercise: turn the upper part of your body as much as possible and concentrate on your inner space. Breathe in. With this asana from yoga you can feel your solar plexus very well. Turn back and let go. Now, the same exercise on the other side.

With the next example you will feel how big the space in our lungs can get. Please, breathe in 3 times without breathing out in between. Hold your breath as long as possible, this will strengthen your muscles. Then let go and breathe out.

All these exercises can show you the opening of your inner spaces while breathing in. But we need these spaces when singing. Singing is our active phase, and breathing in is our passive one. This means that our inner spaces will open up passively and expand just like after pronouncing explosives.

Observe your reflexes when pronouncing fricatives in combination with explosives: ffffft, ssssssp …

And feel the active phase of the pronunciation and the passive phase of the breathing in. You have to do this vigorously enough. Please, take your time to feel the opening up of your body while breathing in.

Try to achieve the same feeling with vowels as with fricatives. Take alternatively for example “a” and “sh”. Transfer the feeling of “sh” to “a”.

This is the most important breathing technique of singing: try it with your songs.

The Third Dimension concerns the capability of communicating while singing. We achieve directness and a powerful drive of the voice by making use of the flexibility of the spinal column to turn.

For example an exercise to train this: take a silk scarf and try to throw it as far as possible by starting from behind you.

The second exercise combines the turning capability of the body and the flowing of the voice. Start with a slight step position for a better balance. Then make a rotating movement with your arm starting from down below and moving up alongside your body. Let’s sing for example “A” and imagine your voice flowing with your arm and through your eyes towards the audience.

You can combine various dimensions in your exercises and practice your musical work at the same time.

The aim is that the exterior movements will be memorized by your body. You will become able to feel the inner flow of these movements while singing even though you stand still. The body will store the adequate inner movements in the subconsciousness and will apply them in a free style way, depending on the musical challenges.

Olga BOLGARI

Soprano

Olga Bolgari ha recibido una educación musical diversa en Moldavia y Austria (Vienna). Estudió Ópera y Opereta en el Conservatorio de Viena, Musicología en la Universidad de Viena, y Educación Vocal en la Universidad de Música de Viena. Es Máster en Ópera y Musicología. Ha sido galardonada con el premio especial en el Concurso “Ferruccio Taglavini”, y recibido el premio de honor en el Concurso de Operetta “Heinrich Strecker”.

Desde 1997 desarrolla su carrera internacional como cantante de ópera y concierto, interpretando diveros oratorios, arias de concierto, Lieder alemán (también vienés), y programas dedicados a la música barroca, con diferentes agrupaciones en Italia, Argentina, México, USA, Francia, Portugal Chipre, Alemania, Latvia y Austria. Ha trabajado con la “Neue Oper Wien” (Nueva Ópera de Viena), compañía con la que ha llevado a cabo los roles de “Reina de la Noche” (La flauta mágica, W. A. Mozart), “Arsena” (El barón gitano, J. Strauss), “Fuegoy “un ruiseñor(El Niño y los sortilegios, M. Ravel).

Ha interpretado el Requiém alemán de Brahms en gira por Portugal y la 4ª Sinfonía de Mahler en México. Ha cantado las Cuatro últimas canciones de Richard Strauss en la Ópera Estatal de El Cairo, y el Réquiem de Mozart y Las Estaciones de Haydn en París.

De 2009 a 2011 formó parte del elenco artístico del Teatro de Baden (Austria).

Desde 2012 imparte clases de canto (lírica y musical) en el Conservatorio de Viena, JAMLAB Conservatorio, y desarrolla

activamente su sistema holístico de educación de la voz.

Simultáneamente, recientemente, lleva a cabo la dirección artística del Coro Millcanto de Viena. Es fundadora del Instituto de Música de Viena (Musik Institut Wien, 2018), donde participa en el proyecto “El Universo de la voz”, centrado en la simbiosis entre la musica clásica y la moderna.